Jak se vyvarovat podvodným phishingovým zprávám

Stále častěji dochází k situacím, kdy lidé dostávají podezřelé textové SMS zprávy. Jedná se o  tzv. phishingové SMS zprávy. Tyto zprávy se mohou vydávat za oblíbeného prodejce nebo podnik, aby vzbudily důvěru, přiměly příjemce kliknout na odkaz a získat osobní údaje.

Mohou firmy psát spotřebitelům bez jejich souhlasu?

V rámci SMS marketingu může firma odesílat textové zprávy pouze těm spotřebitelům, kteří k tomu dali souhlas a přihlásili se k odběru SMS zpráv od této společnosti. Zde nezapomeňme poznamenat, že aby váš SMS marketing skutečně fungoval, je nutné, aby se tito spotřebitelé skutečně vědomě k odběru SMS přihlásili. Jinými slovy, organizace nemá zákonné povolení odesílat textové zprávy, pokud k tomu nemají svolení od koncového zákazníka.

Je zde však rozdíl mezi existující společností, která odesílá nevyžádané SMS zprávy lidem, kteří k tomu nedali souhlas, a phishingovými podvody. Ačkoliv se v obou případech jedná o nevyžádané sdělení, první firma odesílá SMS zprávu v naději, že si od nich zákazník koupí produkt nebo službu. Druhá se však pokouší ukrást osobní údaje uživatelů. 

Příklady s podvodnými SMS zprávami

Falešné SMS zprávy mají obvykle jeden cíl, a to přimět příjemce, aby odesílateli poskytl osobní údaje. Podvodníci tak velice často hledají hesla, čísla účtů, kreditních karet, atd. Tento typ informací pomáhá získat přístupy k vašim e-mailům, bankovním účtům, či přihlašovacím údajům kreditní karty. U nich resetují hesla a nad těmito účty přebírají vlastnictví. Mnoho podvodníků chce mít přístup k osobním informacím, aby je mohli dále prodat.

Phishingové podvody s textovými zprávami jsou stále propracovanější a důmyslnější. Následující příklady tak ilustrují běžně používanou taktiky, kdy slibují něco zdarma, aby od vás získali soukromé informace:

Vyhráli jste cenu zdarma! Klikněte zde a vyberte si ji!

Obdrželi jste dárkovou kartu zdarma! Chcete-li ji použít, klikněte tady!

Vyhráli jste dovolenou zdarma! Čas na její vyzvednutí se krátí! Klikněte zde.


Některé phishingové SMS zprávy se také snaží spotřebitele upozornit na to, že není něco v pořádku. Mezi příklady těchto podvodných SMS zpráv patří:

Ve vašem účtu jsme zaznamenali podezřelou aktivitu – kliknutím zde ji okamžitě vyřešíte.

Zdá se, že došlo k problému s vaší platební kartou. Klikněte zde a zadejte své údaje znovu.

Schválili jste tuto vystavenou fakturu? Kliknutím na tento odkaz ji okamžitě vyřešíte.

Většina phishingových útoků se snaží spotřebitele ovlivnit svojí naléhavostí. Ve většině případů jsou tzv. “výherní” SMS určeny jenom pro prvního výherce, který klikne. Naopak SMS zprávy, které informují o problému například se zákaznickým účtem, vždy požadují osobní údaje. 

Proč nerozesílat podvodné phishingové zprávy? 

Naše služba GoSMS jakkoliv odmítá podporovat komunikaci podvodných subjektů, kteří odesílají tento typ sdělení. 

V případě, že dojde k nahlášení těchto útoků, jsme schopni v našem systému dohledat konkrétního rozesilatele, účet zablokovat a předat veškerou komunikaci na PČR, která zahájí úkony trestního řízení. 

Víme, jak je důležité zamezit rozesílání těchto podvodných SMS zpráv. Služba GoSMS dbá na bezpečnost jak svých zákazníků, tak i kontaktů, na které jsou rozesílány hromadné SMS. Každý náš nový zákazník prochází ověřovacím procesem a úzce tak spolupracujeme se všemi našimi klienty, aby byla zajištěna 100% bezpečnost v rámci komunikace.